top of page
  • Writer's picturemuzzein malek

Cara nak tanam benih napier (Teknik M3)

Updated: Sep 8, 2022

Kami nak share teknik tanam benih napier yang kami develop lepas banyak kali trial and error, buat experiment dan kaji secara mendalam. Kami namakan teknik ini 'Teknik M3'. Teknik M3 bermaksud Menyerong, Mineral, Moisture. Description untuk teknik in di bawah, berserta gambar dan video.


Teknik ni kami develop sebab keadaan tanah di kebun kami yang bercampur-campur. Ada tanah laterit, tanah berbatu, tanah liat, tanah paya dan tanah biasa. Ketika di Phase 1, boleh nampak growth rate napier yang berbeza mengikut keadaan tanah. Key Component untuk teknik ini adalah tanah sawit hitam. Tanah sawit hitam ini berperanan sebagai nutrient dan moisture provider dekat benih napier.


Menyerong - Benih kami tanam/cucuk dekat tanah at 45 degrees angle. Tujuan tanam serong adalah untuk guide tunas baru supaya senang keluar dari tanah. Tunas baru akan gunakan batang benih tu sebagai support dan tempat berlindung dari cahaya matahari.


Mineral - Sebelum tanam benih, kami letak 2 genggam tanah sawit hitam di dalam lubang. Tanah sawit hitam yang telah menjadi kompos bertujuan untuk provide nutrient/mineral kepada benih napier supaya dapat tumbuh dengan cepat.


Moisture - Tanah sawit hitam juga bertindak sebagai span untuk menyerap air dan slowly release air dekat akar benih napier. Ini secara tidak langsung dapat mengatasi masalah benih kering ketika cuaca panas terik. Kalau cuaca hujan pula, tanah sawit hitam ini akan serap air hujan untuk akar napier serap.



Teknik Tanam Napier M3


Step 1 : Gali lubang sedalam 1 kaki. Boleh guna cangkul besar atau cangkul tangan.



Step 2 : Letak 2 genggam tanah sawit hitam, kalau boleh basahkan dulu tanah sawit hitam ini sebelum masuk dalam lubang.



Step 3 : Cucuk benih napier secara serong dan kambus balik lubang. Pastikan sedikit hujung benih keluar dari tanah supaya tunas baru senang nak keluar.



Kami sertakan video tanam juga supaya lebih mudah nampak. Semoga teknik M3 ini bermanfaat untuk semua yang ingin cuba berjinak jinak dengan tanaman rumput napier ini. Kalau ade apa2 soalan, boleh komen di bawah atau whatsapp saya di 0123778044 (Zein).



352 views

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page