top of page
  • Writer's picturemuzzein malek

Napier Analysis 1 : Pengalaman harvest napier dan improvement yang boleh dibuat.

Updated: Nov 14, 2022


Drone view masa harvest napier di Phase2 Napier Selatan


Tools untuk harvest napier

Kami recommend untuk guna mesin rumput galas dengan mata brush cutter untuk kerja lebih laju dan efficient. Sebolehnya bekerja dalam team 2 orang, sorang peluk perdu napier dan sorang potong. Pastikan jaga jarak dan pakai PPE yang sesuai.

Saya dah try guna parang tapi lepas 3-4 perdu, tangan dah lenguh. Lebih baik guna mesin rumput.


Alat untuk angkut napier

Kami recommend guna trolley wagon outdoor yang heavy duty untuk angkut napier dari tempat harvest ke tempat simpanan. Oleh kerana kami tak cukup modal untuk beli ATV atau mini tractor kubota, wagon ini adalah alternatif yang bagus. Wagon ini boleh mengangkat berat sehingga 200kg satu trip. Memang sangat memudahkan kerja bila pakai wagon ini. Boleh beli dari link ini, Wagon Outdoor


Akses jalan yang cantik

Lepas harvest napier, kita kene mengurangkan sebanyak mungkin jarak antara tempat potong dan tempat kumpul napier, untuk contoh ni, Trolley Wagon kami. Oleh itu akses jalan sangat penting supaya trolley kami senang untuk ulang alik dari tempat harvest ke bangsal kami. Jangan kedekut untuk allocate ruang tanah untuk dijadikan akses jalan sebab ia akan memudahkan kerja harvest dan angkut napier. Work smart, not hard.

279 views

Recent Posts

See All

2 comentários


Rahman Idris
Rahman Idris
09 de mai. de 2023

Peluang menjana ekonomi

Curtir

Rahman Idris
Rahman Idris
09 de mai. de 2023

Peluang

Curtir
bottom of page